Projekt edukacyjny pt. "Poznajemy kulturę krajów Unii Europejskiej" przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Załozeniem prezentowanego projektu jest zapoznanie z Unią Europejską, jej symbolami, krajami członkowskimi i korzyściami płynącymi z przynalezności do wspólnoty państw.
W realizację projektu włączyli się nauczyciele klas: IIIa, IIIb, IIIc kształcenia zintegrowanego. Projekt został wdrożony w drugim semestrze roku szkolnego 2004/05, natomiast prezentacja efektów pracy nastąpiła w maju 2005 roku. Głównym założeniem opracowanego projektu była wspólna praca i działanie chętnych nauczycieli ukierunkowana na realizację celów zawartych w projekcie. Dzięki tej metodzie uczniowie uczą się: wyszukiwania informacji, wyrażania swoich myśli i opinii, efektywnej współpracy, organizowania pracy, dyskusji, kreatywności, oceniania pracy własnej i innych, znajdowania związków między różnymi treściami itp.
KOORDYNATOR DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z DNIEM UNII EUROPEJSKIEJ: mgr Danuta Krysiak, SP Radymno CELE OGÓLNE
- Zapoznanie z podstawowymi symbolami Unii Europejskiej
- Zapoznanie z kulturą państw członkowskich
- Wskazywanie na korzyści płynące z przynależności do Unii Europejskiej
- Integrowanie społeczności szkolnej
- Wdrażanie do kreatywnego rozwiązywania problemów
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Zbieranie informacji o krajach Unii Europejskiej z przewodników, encyklopedii, map. folderów, kalendarzy, czasopism; rozwijanie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z róznych źródeł
- Dostrzeganie korzyści płynących z przynależności do Unii Europejskiej
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespole
- Wdrażanie rodziców do aktywnej współpracy ze szkołą
- Rozwijanie poczucie odpowiedzialności za realizację powierzonych zadań w zespole
- Efektywna współpraca w grupie
- Prezentacja zadań zespołów na ogólnoszkolnej uroczystości zorganizowanej z okazji Dnia Unii Europejskiej
ZADANIA Klasa IIIa Opracowanie i wdrożenie propozycji konspektów lekcyjnych, w których w ciekawy i przystępny dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej sposób zostanie przedstawiona problematyka Unii Europejskiej. Prezentacja w dniu Unii Europejskiej kultury takich krajów jak: Francja, Wielka Brytania, Hiszpania Wykonanie flag wszystkich krajów Unii Europejskiej Nauka przez jednego ucznia wszystkich uczniów klas I-III hymnu Unii Europejskiej Wykonanie gazetki o krajach Unii Europejskiej pt. „Podróże po Europie” Przygotowanie i prezentacja informacji na temat: „Co zmieniło się z chwilą powstania wspólnoty państw u taty, u mamy, w naszych domach, u babci i u dziadka, na drogach i w miastach?”
Klasa IIIb Zebranie i prezentacja informacji z użyciem przygotowanych rekwizytów o kolejnych krajach Unii Europejskiej: Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Grecji Wykonanie scenografii Przygotowanie i prezentacja informacji na temat: „Co zmieniło się z chwilą powstania wspólnoty państw w Europie, w sklepie i w lesie?” Przygotowanie i przeprowadzenie Testu wiedzy o krajach Unii Europejskiej Wykonanie pamiątkowych fotografii z Dnia Unii Europejskiej
Klasa IIIc Przygotowanie zagadek o wybranych krajach Unii Europejskiej Prezentacja takich krajów jak: Włochy, Niemcy, Portugalia, Polska Wybór i prezentacja zwyczajów, muzyki oraz tańców charakterystycznych dla prezentowanych krajów Unii Europejskiej Przygotowanie i prezentacja informacji na temat: „Co zmieniło się z chwilą powstania wspólnoty państw na wsi, na granicach, na wakacjach?”
PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW
- Nauczyciele chętni do realizacji projektu mogli zaproponować własną tematykę zgodną z celami projektu. Każdy realizuje te zadania, które zaproponował lub wybrał z propozycji autora projektu
- Zrealizowanie celów było możliwe dzięki różnym rodzajom edukacji
- Treści dostosowane były do etapów rozwoju psychofizycznego, a formy pracy były różnorodne, zawsze atrakcyjne dla dzieci (np. gry dydaktyczne, konkursy, wystawy, loteryjki obrazkowe, zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem środków dydaktycznych itp.).
- Należało wspólnie z uczniami ustalali formę prezentacji wyników pracy.
- Opis działań przekazywano koordynatorowi po zrealizowaniu wybranej tematyki.
OCZEKIWANE EFEKTY
- Uczniowie objęci projektem potrafią wymienić kraje należące do Unii Europejskiej oraz ich stolice
- Dostrzegają korzyści płynące z przynależności do wspólnoty państw
- Potrafią zaśpiewać hymn Unii Europejskiej
- Umieją współdziałać w grupie i podejmują działania integrujące społeczność szkolną
- Realizacja projektu umożliwiła rodzicom uczniów współpracę ze szkołą
- Nauczyciele włączający się w realizację projektu zdobyli nowe doświadczenia w roli nauczyciela – wychowawcy
EWALUACJA Podsumowaniem zrealizowanego projektu była jego ewaluacja. Projekt edukacyjny pt. „Poznajemy kulturę krajów Unii Europejskiej” dostarczył wielu pozytywnych wrażeń uczniom, nauczycielom i rodzicom obecnym podczas prezentacji. W opinii dyrekcji szkoły był udanym przedsięwzięciem. Przeprowadzona ewaluacja potwierdziła celowość projektu.
Wszyscy uczniowie byli zainteresowani tematyką projektu i zaangażowani w pracę nad jego realizacją. Nauczyli się współpracować z kolegami i koleżankami, poszerzyli swoją wiedzę i wykorzystywali ją w działaniu twórczym. Dzieci po raz kolejny mogły pokazać się na tle szerszego środowiska, pokonywać bariery tremy, nabywać nowe doświadczenia i umiejętności.
Tego typu przedsięwzięcie wymagało szczególnego przygotowania, dobrej współpracy w zespołach i odpowiedzialności za powierzone zadania. Przeprowadzony na zakończenie prezentacji test wiedzy potwierdził, że uczniowie zdobyli wiele cennych informacji na temat krajów Unii Europejskiej i korzyści płynących z przynależności do tej wspólnoty państw. Uaktualniana co jakiś czas gazetka tematyczna na korytarzu szkolnym pt. „Podróże po Europie” wzbudzała niesamowite zainteresowanie przechodzących.